We Are Bestie Since 2010 ♥ LOVE

Saturday 18 June 2011

Puisi Cinta

Rinduku Padamu


Kasihku,
Cintamu amat kekal di hatiku,
Dari dulu hinggalah kini kau tetap dihatiku,
Meskipun kita ada jurang pemisah,
Kau tetap kurindu kerana perpisahan kita,
Bukan kehendak diriku tetapi kerana,
Pinta keluargaku.
Sayangku,
Walaupun ku tangisi kerana cinta kita,
Masih belum dapat ku milikimu,
Hanya pada illahi ku panjatkan doa,
Semoga cintaku padamu kekal hingga akhir hayat aku.
Cintaku,
Dilubuk hati ini ingin ku katakan padamu,
Bahawa aku terlalu menyintai dirimu wahai sayangku,
Alangkah indahnya kalau kau disisi ku,
Tapi itu adalah mimpiku kerana kau,
Sudah temui jodohmu,
Sedihnya aku,
Lukanya hati aku,
kerana disisimu bukan AKU,
Maafkan aku kerana terpaksa putus denganmu walaupun perit,
Akan aku gagahi jalani hidup ini tanpamu,
Kerana semuanya ada padamu,
Kasih, Sayang, Cinta yang ada hanya adalah RINDU.

Dulu Dan Kini

Dulu,
Ku hanya punya kenangan masa kecil dengan mu,
mengingatimu pengubat derita hatiku,
Kau insan istimewa dalam hiudupku,
Kau lah sahabat, kau lah yang terindah.
Walau jarak dan masa memisahkan kita,
Kau tetap di hati meniti hariku.
Kini,
Bila kita sudah dewasa,
Ku ukir kenangan baru bersamamu,
Kenangan yang bisa menggetarkan hatiku,
baru kini ku sedar kau memang teristimewa,
Selama terpisah kau tetap dalam ingatan,
Kaulah permata yang memberi sinar dalam hidupku,
Kau lah jua cinta hatiku.
Namun ku terlewat menyedari hakikat ini,
Tanpa ku sedar kau telah dimiliki,
Sinar cahayamu tiada lagi untukku.
Kalau dulu kau sahabat teristimewa,
Kini kau lah pemilik hatiku yang teratas,
Namun takdir penentu segalanya,
Kau tiada lagi di sisi ku,
Kau pergi terus menghilang,
Andai masih kau perlukan aku,
Ku sentiasa di sini menantimu,
Seperti mana dirimu pernah menungguku dulu.



Jika Aku Jatuh Hati


Bismillahirrahmanirrahim...
Ya Allah...
Jika aku jatuh cinta,
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya PadaMu,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu...
Ya Muhaimin...
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...
Ya Rabbana...
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya,
Agar tidak berpaling daripada hatiMu...
Ya Rabbul Izzati...
Jika aku rindu,
Rindukanlah aku pada seseorang,
Yang merindui syahid di jalanMu...
Ya Allah...
Jika aku menikmati cinta kekasihMu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya,
Bermunajat di sepertiga malam terakhirMu...
Ya Allah...
Jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh,
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu...
Ya Allah,
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
Jangan biarkan aku melampaui batas,
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu...
Amin ya rabbal alamin...


Ku Mahu Kau Tahu


Saat kami berbaring di bawah bintang-bintang,
Kita tertanya-tanya siapa diri kita sebenarnya,
Aku ingin tahu apa yang kau lihat tentang diriku,
Adakah hanya luaran atau sesuatu dari dalam diriku.
Usaplah jari-jemarimu pada rambutku,
Tunjukkan padaku bahawa kau benar-benar peduli,
Hari demi hari, dan selamanya,
Ketika aku dan kau tidak mempunyai ketakutan.
Saat kau katakan kau mencintaiku,
Saat itulah aku memberikan kunci,
Untuk hati, jiwa dan fikiranku,
Aku senang untuk tahu bahawa kau milikku.
Aku mahu bertahan selamanya,
Untuk kita akan selalu bersama,
Merasa sakit atau kemanisan bersama,
Aku ingin kau selalu berada dekat denganku.
Dalam setiap pelukan dan kucupan,
Saat aku bersamamu aku merasakan wujud cinta sejati antara kita.
Memelukku erat dan tidak mahu membiarkan aku pergi,
Jangan biarkan aku hilang dilautan yang luas.
Kerana aku milikmu, selamanya itu pasti,
Aku milikmu untuk selama-lamanya.
Janji dipatri bahawa setiap kata-kataku dengan sesungguhnya,
Tanpamu disisi, aku mati tak mahu hidup pun tak mampu..


Apa Ertinya Cintaku Buat Dirimu


Telah nyata, puisi ku buat mu.
Cinta disemadikan buat diri mu.
Nilai erti cinta ku untuk mu.
Umpama rindu saling merindu.
Erti dan bagaimana ingin mengerti.
Akan erti cinta mu buat diri ku ini.
Percayalah cinta ku, menyintai.
Untuk buat diri mu, yang ku cintai.
Ingin ku,mengisi cinta ku,
bersama diri mu, kecintaan ku.
Berilah erti, pengertian pada ku.
Hakikat pengisian cinta ku dan mu.
Pada pengertian cinta ku,
untuk dirimu, yang dicintai itu.
Saling memberilah antara mu dan ku.
Adakan perkara baik, mu dan aku.

Kerana Cinta Aku Rela Dalam Paksa


Kehidupanku penuh dengan perit dan getir
Aku terluka kerana harus melakukan semua ini dengan bukan rela hatiku.
Ia amat menyeksa diriku dan amat menyakitkan,
Aku tahu aku seorang yang lemah dan tidak mempunyai apa-apa
Tetapi tidak bermakna aku harus mengikuti segala-galanya
Tanpa kerelaan hatiku
Aku terseksa dengan kehidupan ini
Bibir manisku tersenyum manis,
Gelak manjaku sentiasa kedenganran
Suara merduku sentiasa menghilangkan sepi
Tetapi hatiku menangis merintih mahu dilepaskan
Aku menangis kerana nasibku yang malang.
Oh….Tuhan
Apakah kesalahanku sehingga nasib aku seperti ini sesungguhnya aku hanyalah manusia yang lemah
Dalam doaku…..
Aku mohon kepadamu Ya Allah
Aku merayu padamu
Memaafkanlah segala dosaku
Dan memberikan sinar yang terang
Kepada diriku aku mengharap
Supaya bukan hanya dibibirku sahaja yang gembira
Tetapi hati dan jiwaku.
Ku berserah kepadamu Ya Allah
Memberikan aku sinar yang lebih berbahagia.


Kau Bukan Milikku


Kau bukan milikku, dah ku tahu segalanya…
Namun hati ini dah terukir namamu…
Mana mungkin aku mampu hapuskan
Ukiran namamu dihatiku…
Pedihnya sekadar menjadi penyinta bisu,
Lebih pedih bila tahu kau milik seseorang…
Aku tak mampu lakukan apa-apa…
Hatimu tak mungkin dapat kutakluki…
Aku sedar hati aku milikmu….
Tapi hatimu miliknya…
Jangan hantui hidupku lagi dengan
Bayanganmu…kerna hatiku luluh…
Jangan muncul dalam kotak ingatanku…
Walaupun hidupku bakal bergelap tanpa dirimu…
Tapi biarlah…
Daripada aku terus berendam air mata…
Sesuatu yang bukan milikku…
Takkan pernah jadi milikku…
Selamanya…
Maafkan aku kerana terlalu menyayangi insan
Sepertimu…
Maafkan aku kerana terlalu mengimpikan
Dirimu jadi milikku…
Moga kau bahagia bersamanya…
Selamanya…

Destinasi Cintaku

Cintaku..
Mengapa kau tinggalkan aku..
Tatkala ku memerlukan dakapan hangatmu..
Ku perlu kau sentiasa disisiku..
Menemani aku..
Masih teringat di waktu dulu..
Episod cinta kita bersama..
Kau dan aku bermadu asmara..
Kejinjang pelamin begitu hendaknya..
Kasih sayangmu tiada ganti..
Walaupun telah berjanji mengukir kehidupan bersama..
Apa kan daya..
Jodoh tidak di pihak kita..
Ku sangka diriku tabah untuk berdikari..
Tanpa hadirmu di sisi..
Namun ku sedar..
Rupanya diriku rapuh untuk berdiri..
Kini ku belajar kuatkan hati..
Kuatkan semangat tetapkan tekad..
Kerna kau dan aku telah berjanji..
Tuk mengharung sisa hidup ini..
Walau terpaksa seorang diri..
Ku telah temui cinta sejati..
Cintaku ini cinta teragung..
Cintaku ini cinta terulung..
Kerna ku tahu, Dia sentiasa menemani..
Hidup ini mesti diteruskan..
Walaupun ku sedar kau bukan milikku..
Aku harus berpijak di bumi nyata..
Dekatkan diri pada yang Esa..
Kerna ku tahu cintaku dan cintaNya..
Kan kekal sampai ke syurga..

Layang-layang Cinta


Sayang..
Cintaku padamu satu..
Tiada dua dalam hatiku..
Engkaulah pertama dan terakhirku..
Engkaulah hidup matiku..
Sayang..
Ku tahu kau tak berdaya..
Mengharung derita sengsara..
Tatkala dikau terpaksa..
Pesanan nenda harus kau laksana..
Sayang..
Ku tahu kau tersepit..
Di antara keluarga dan cinta..
Namun, apakan daya..
Keturunan jadi pembeza antara kita..
Sayang..
Ku tahu kau juga cinta padaku..
Tapi, kau hanya mampu terkedu..
Menyetujui pilihan keluargamu..
Hanya untuk beroleh restu..
Sayang..
Kau terpaksa bersama dengan si dia..
Si dia yang belum pernah kau jumpa..
Si dia yang telah termaktub untukmu..
Untuk kau mengukir perkahwinan bersama..
Sayang..
Aku tak mampu..
Aku tak berdaya..
Aku sengsara..
Ku hanya mampu berdoa..
Agar dapat disatukan semula..
Sayang..
Ku mahu engkau berani..
Berani menyatakan isi hati..
Agar tak sengsara kemudian hari..
Kerna ku tahu..
Cintaku, cintamu pasti..

Gadis


Gadis..
Hadirmu membawa keceriaan..
Menceriakan aku akan kehidupan..
Semangat mu akan ku kumpul.
Untuk keteguhan dalam kehidupan..
Gadis..
Raut wajahmu terbayang-terbayang..
Keceriaanmu membawa keriangan..
Suaramu sentiasa terngiang-ngiang..
Seakan belagu dalam igauan..

Gadis..
Kata-kata mu ku jadikan teladan..
Setiap lafazmu sentiasa terngiang..
Lahir dari sufi yang sopan..
Agar hidupku sentiasa tenang..







No comments:

Post a Comment